Сер 212017
 

На сучасному етапі, коли відбувається об’єднання територіальних громад, одним з актуальних питань є функціонування та розвиток бібліотечних закладів області в нових умовах. Про те, якою має бути сучасна бібліотека і про виклики, з якими доводиться зустрічатися у процесі реформ, розповідає заступник директора з питань наукової роботи Чернівецької обласної універсальної наукової бібліотеки ім. М.Івасюка Марія Довгань.

М.Д.: Безумовно, що бібліотека сьогодні не може стояти осторонь тих процесів, які відбуваються навколо, тому ми активно вивчаємо питання діяльності бібліотечних закладів в умовах децентралізації. Так, на базі Сторожинецької та Хотинської центральних районних бібліотек на цю тему відбулися круглі столи, під час яких працівники бібліотек спільно з представниками об’єднаних територіальних громад та районної влади розглядали питання щодо співпраці та забезпечення мешканців ОТГ якісними бібліотечними послугами. Окрім того, обласна наукова бібліотека провела вебінар, в якому взяли участь наші колеги із десяти областей. Мова йшла про одне з найбільш болючих питань – нормативно-правове забезпечення діяльності закладів культури і бібліотек зокрема. Це питання потрібно вивчати, адже сьогодні, на жаль, немає ніяких роз’яснень щодо діяльності бібліотечних закладів в умовах реформи місцевого самоврядування.

Все, чим можна керуватися – це Методичні рекомендації з організації мережі публічних бібліотек в об’єднаних територіальних громадах, видані Національною бібліотекою України імені Ярослава Мудрого. На базі обласної бібліотеки нещодавно відбувся круглий стіл «Перший рік роботи в умовах децентралізації», в рамках якого ми обговорювали з представниками бібліотек інших областей деталі правового регулювання бібліотечної справи, обмінювалися досвідом. Багато практичних порад дала експерт з правових питань Офісу реформ у Чернівецькому відділенні Асоціації міст України Ольга Чепель. Такі заходи, веб-конференції ми будемо проводити і надалі – на всеукраїнському рівні, адже бібліотекарі у громадах повинні знати, як працювати і як себе захистити.

Continue reading »

Приєднуйтесь до нас:
Сер 212017
 

Метою Меморандуму є співпраця і консолідація зусиль, спрямованих на захист та свобод мешканців міста Чернівців та Чернівецької області, створення умов для участі громадськості у вирішенні питань місцевого значення, соціально-економічному та культурному розвитку територій на основі самоорганізації населення та використання різних форм місцевої демократії.

Співпраця здійснюватиметься у таких основних напрямах:

– проведення заходів, спрямованих на додержання прав та реалізацію свобод мешканців, внутрішньо переміщених осіб;

– розробка спільних рекомендацій і пропозицій щодо проектів законів та інших нормативно-правових актів, державних програм і планів дій загальнодержавного, регіонального та місцевого рівнів, впровадження ефективних механізмів міжсекторної взаємодії;

– заходи інформаційно-консультативного характеру, спрямовані на підвищення рівня обізнаності населення та громадських активістів у питаннях їхньої діяльності щодо розвитку територіальних громад;

– сприяння підвищенню рівня правової інформованості громадян з питань реалізації та захисту їхніх прав та свобод, поширення ідей та впровадження механізмів самоорганізації, соціального партнерства та взаємодопомоги, сприяння волонтерському рухові;

– організація та проведення різного роду комунікаційних заходів – робочих нарад, круглих столів, семінарів, фокус-групових дискусій – з метою обміну досвідом, виявлення та вироблення спільних позицій, проведення навчання громадського активу та працівників органів публічної влади.

З метою реалізації Меморандуму сторони проводитимуть регулярні зустрічі та дистанційні комунікації представників, розроблятимуть та реалізовуватимуть спільні проекти, проводитимуть спільні заходи, братимуть участь у реалізації територіальних, всеукраїнських та міжнародних ініціатив.

Спільно забезпечуватимуть роботу Регіонального ресурсного центру з розвитку самоорганізації населення та інших форм місцевої демократії у місті Чернівцях.

Приєднуйтесь до нас:
Сер 192017
 

Хто саме має здійснювати нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування – це питання викликало досить гостру дискусію серед представників громад та експертів. Асоціація міст України не підтримує розроблений Мінрегіоном законопроект, яким наглядові повноваження надаються місцевим державним адміністраціям та центральному органу виконавчої влади. Позицію Асоціації пояснив Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан в ефірі телеканалу ICTV.
Олександр Слобожан зазначив, що три роки тому була прийнята Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, де була закладена норма щодо створення місцевих державних представництв – префектів, замість місцевих державних адміністрацій. Основною функцією префектів має стати контрольно-наглядова. Така модель, наприклад, запроваджена у Франції. «На сьогоднішній день Україна є єдиною країною в світі, де місцеві державні адміністрації виконують функції виконавчих органів обласних і районних рад, тобто одночасно виступають і як органи державної влади, і як виконавчі органи, отже, виникає дублювання функцій», – підкреслив Олександр Слобожан. Він наголосив, що «Президент два роки тому вніс до Парламенту зміни до Конституції, де був вже закріплений розділ про префектури і ці зміни були прийняті в першому читанні». Continue reading »

Приєднуйтесь до нас:
Сер 152017
 

Як налагодити дієву систему органів самоорганізації населення і що потрібно зробити у цьому контексті Чернівецьким громадам, розповів учасникам конференції «Самі собі творимо владу. Ефективне управління об’єднаними територіальними громадами через самоорганізацію населення» Андрій Крупник – керівник Аналітичного центру – заступник голови Всеукраїнської асоціації сприяння самоорганізації населення, доцент ОРІДУ НАДУ при Президентові України.

Оскільки метою децентралізації є повернення частини влади до її першоджерела, тобто до народу, то, за словами Андрія Крупника, важливо не тільки створити хороші документи, а запровадити і головне – використовувати процедури демократії участі. Це дасть змогу кожному громадянину – окремо або через об’єднання громадян: органи самоорганізації населення, громадські організації тощо – разом вирішувати якісь місцеві питання. У ситуації, коли місцева влада розуміє, що участь  громадськості – це не перешкода на шляху до того, щоб зробити щось гарне для людей, а додатковий ресурс, відбувається синергія – коли ефект від спільної діяльності суб’єктів перевищує арифметичну суму можливостей кожного окремо, – додав він.

Об’єднання громад, виборів голови та депутатів – це тільки початок. Громаду потрібно розвивати. На сьогодні Асоціація сприяння самоорганізації населення синтезувала досвід різних регіонів і має багато напрацювань, що стануть у пригоді об’єднаним громадам, тому Андрій Крупник порекомендував учасникам сайт «Самоорганізація в громаді» (http://samoorg.com.ua), який містить корисну інформацію щодо проведення зборів, оформлення документації, участі у вирішенні місцевих питань тощо. Створення в усіх населених пунктах ОТГ органів самоорганізації населення – сільських, селищних комітетів, експерт назвав одним із концептуальних завдань. З одного боку, вони будуть допомагати старості, взявши на себе частину повноважень у вирішенні місцевих проблем, з іншого – будуть інструментом громадського контролю. Водночас, наголосив він, це все має відбуватися у законний спосіб, тому насамперед потрібно подбати про належне нормативне забезпечення. Continue reading »

Приєднуйтесь до нас:
Сер 112017
 

Об’єднані громади Чернівецької області заробили за півроку 123 млн. грн. власних доходів. Найбільшим джерелом надходження коштів до місцевих бюджетів шістнадцяти об’єднаних громад області став податок на доходи фізичних осіб – 66 млн. грн. (54% від усіх надходжень).

Наступними за вагомістю в наповнені бюджетів виступили ще три податки: єдиний податок – 18,8 млн. грн., акциз – 18 млн. грн. та плата за землю – 13 млн. грн.

Плата за землю могла б грати значно більшу роль у бюджетах об’єднаних громад, якщо б було врегульовано питання розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів. В Уряді планують врегулювати питання управління землями в межах об’єднаних територіальних громад. Асоціація міст України надала КМУ відповідний проект Закону. АМУ переконана, що розширення повноважень об’єднаних територіальних громад щодо управління земельними ресурсами сьогодні є одним із важливих інструментів реалізації реформи місцевого самоврядування.

Довідка: Плату за землю найбільше зібрали у Cторожинецькій (2,9 млн. грн.) та Вижницькій (2 млн.грн.) ОТГ, найменше в Усть-Путильській ОТГ (100 тис. грн.).

 

Приєднуйтесь до нас: