Направити бюджетні законопроекти на доопрацювання Кабінету Міністрів України для врахування інтересів місцевого самоврядування – з таким проханням звернувся Офіс реформ у Запорізькій області до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
У листі, адресованому голові Комітету, мова йде про законопроекти № 3629 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо узгодження норм Бюджетного кодексу зі змінами до галузевого та податкового законодавства», № 3000 «Про Державний бюджет України на 2016 рік», № 3630 «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні».
Офіс реформ наголошує, що ці документи нівелюють усі здобутки фінансової децентралізації у 2015 році.
«Передбачається централізація та зменшення податкових надходжень бюджетів базового рівня шляхом перерозподілу зарахування єдиного податку: 25% до Державного бюджету (в т. ч. 60% по м. Києву); 30% до обласних бюджетів; 45% до бюджетів міст, селищ, сіл та об’єднаних територіальних громад. Втрати бюджетів базового рівня складуть 6,1 млрд. грн. А внаслідок реформування спрощеної системи оподаткування відповідно до законопроекту № 3630, загальні втрати базового рівня становитимуть – 7,1 млрд. грн. Таким чином, обсяг єдиного податку, що зараховуватиметься до бюджетів базового рівня в 2016 році складе всього 3,4 млрд. грн. проти 10,5 млрд. грн. в 2015 році», – підрахували експерти.
Офіс реформ зазначає, що передані додаткові повноваження коштуватимуть місцевим бюджетам 27,4 млрд. грн.: «Обсяги цільових субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам не забезпечують мінімальну потребу в коштах навіть на виплату заробітної плати в сфері освіти та медицини. Обсяг недофінансування складає 10,6 млрд. грн.: по освітній субвенції – 3,2 млрд. грн., а по медичній – 7,5 млрд. грн. Внаслідок цього органи місцевого самоврядування вимушені будуть відволікати власні ресурси для забезпечення належного фінансування делегованих повноважень в цих сферах».
«Звертаємось до Комітету з проханням рекомендувати Парламенту направити зазначені законопроекти на доопрацювання Кабінету Міністрів України для врахування інтересів місцевого самоврядування», – підсумовується у листі Офісу реформ у Запорізькій області.
Слід зазначити, що під загрозою і розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад, які пройшли перші місцеві вибори. Нагадаємо, статтею 10 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» передбачено фінансову підтримку державою добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст шляхом надання об’єднаним громадам коштів у вигляді субвенцій на формування відповідної інфраструктури.
Державі необхідно забезпечити таку фінансову підтримку об’єднаних громад з розподілом коштів відповідно до їхньої площі та кількості сільського населення, з рівною вагою обох цих факторів.
Фахівці пояснюють, що відповідно до Бюджетного кодексу України, наразі відсутня можливість щодо спрямування коштів субвенції Державного фонду регіонального розвитку на інфраструктуру об’єднаних громад.
Аналізуючи проект Закону України «Про державний бюджет України на 2016 рік», фахівці зазначають, що проектна норма, яка визначає субвенцію на розвиток інфраструктури об’єднаних громад, передбачає для цього кошти спеціального фонду – «конфісковані кошти та кошти отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення, порядок розподілу яких визначається Кабінетом Міністрів України» (пункт 6 статті 11).
Фахівці називають такий фонд нестабільним джерелом надходжень і застерігають від прийняття такої норми. Адже вона також нівелює досягнення процесу децентралізації.