Верховна Рада ухвалила у другому читанні зміни до виборчого законодавства. Йдеться про місцеві вибори. За кілька тижнів до другого читання було підготовлено понад півтори тисячі різних поправок.
Відтак українці відтепер будуть обирати місцевих депутатів за новим законом. У законі є чимало нюансів та спірних моментів. Щоб прояснити ситуацію та детально ознайомити з новим законом, який ще має підписати президент, ми поспілкувалися із заступником голови обласної організації Комітету виборців України Ігорем Бабюком.
«Для виборця він кращий за попередній закон»
– Верховна Рада у другому читанні ухвалила проект закону про місцеві вибори. Там є чимало нових нюансів. На твою думку, наскільки цей законопроект вдалий і, власне, чим? Чи враховані там усі компоненти (зміни), запропоновані іншими депутатами?
– Які саме компоненти?
– Відкриті списки, процедура голосування, формування комісій тощо.
– Якщо законопроект, з яким я ознайомився, не матиме якихось радикальних змін, то він мені подобається. Для виборця він кращий за попередній закон.
– З чого випливають такі висновки?
– Насамперед, виборець отримує на руки вдвічі менше бюлетенів, аніж до цього. Для прикладу, якщо говоримо про Чернівці, то людина на своєму окрузі отримає три бюлетені – вибори міського голови, депутатів міської ради та обласної. Процедура голосування залишається такою ж самою. Тобто виборець у бюлетені має визначитись з кандидатом та партією (є прив’язка кандидата до партії) і поставити позначку. Відтак процедурно для виборця нічого не змінюється.
Якщо говорити з позиції партій, то вони для себе ускладнили процедуру. Хоча би тому, що жодна партія тепер не може гарантувати проходження кандидата, у якого вони, наприклад, взяли гроші на купівлю округа чи місця у списку.
«Партія, які подолають бар’єр, буде небагато»
– Яка процедура це забезпечує?
– Вона, згідно із законом, прописана таким чином, що кандидат, який працює на виборчому окрузі, може там перемогти, але не потрапити до міської ради. Це насамперед пропорційні вибори. Після проведення виборів формується список кандидатів за відсотком голосування. Але лише у тому разі, коли партія подолала п’ятивідсотковий бар’єр.
– Тобто кандидат потрапляє до ради лише в тому випадку, коли він переміг на окрузі і його партія, від якої його висували, подолала цей бар’єр?
– Так. Найскладнішою буде процедура підрахунку голосів у територіальних комісіях. Для приклад, міська територіальна виборча комісія насамперед має визначити перелік партій, які подолали п’ятивідсотковий бар’єр. Переконаний, що їх не буде дуже багато – приблизно чотири-п’ять. Адже це мають бути дуже потужні партії, з авторитетними кандидатами в округах. Потім вони визначають, скільки мандатів партія отримала. І розташування цих мандатів буде в порядку, скільки відсотків проголосували за кожного кандидата від більшого до меншого (не кількість виборців, а відсоток від виборців в округах). Згідно з цим рейтингом, визначається кількість кандидатів, які набувають статус депутата. Тому може бути нюанс – є шикарний кандидат, він провів чудову виборчу кампанію, переміг в окрузі, але партія не подолала цей бар’єр і він не став депутатом. Виборчі округи грають більше технологічну роль, щоб показати змагальність між партіями та кандидатами і їхню розстановку у партійному списку.
«Можливо від партії на окрузі ніхто не балотуватиметься»
– Скільки кандидатів буде на окрузі?
– Коли партія зареєструвалася як суб’єкт виборчого процесу, вона може покрити усі округи, а може не покривати жоден. Або лише частину округів. Тому і ввели цих кандидатів, яких називають обличчям партії. В місті обласного значення, здається, буде по три кандидати, які представлятимуть партію. Тобто прийшовши на виборчу дільницю, людина отримає три бюлетені. Можливо від його партії ніхто на окрузі не балотується, але він її підтримує і віддає свій голос. Якщо партія покрила округ, то виборець уже дивиться, хто кандидат по цьому округу. Можуть навіть бути ситуації, коли на одному окрузі будуть обрані два депутати.
«Це партійно-пропорційна система»
– Дуже багато йшлося про відкриті списки. Така система виборів відповідає цим критеріям?
– Це не є класична система виборів за відкритими списками. Ми можемо точно говорити, що це партійно-пропорційна система, що усіх кандидатів, яких висувають у рамках цієї системи, виборець знатиме (він голосуватиме в окрузі за кандидата). Також виборець впливатиме на розміщення у списку депутатів. Не політична партія, а саме звичайний виборець. Але система, де пропонували по два-три кандидати в окрузі – мені була більше до вподоби. Бо вона запроваджувала таку собі внутрішньопартійну демократію.
– Конкуренцію.
– Так, конкуренцію всередині партії. А тут конкуренції всередині партії не буде, а будуть великі суперечки щодо проходження. Думаю, будуть підкупи, щоб знялися кандидати тощо. Але є один важливий позитив, якого цим законом вдалося досягнути – жоден кандидат, який раніше купував місце у списку, зараз не зможе цього зробити. Потрібно купувати округ – «засівати гречкою» чи чимось іншим. Або реально працювати. Але це також не дає гарантії, що він переможе. Тобто політичні сили мають добряче попрацювати, щоб в округах були висунуті люди, які вміють працювати, були високоморальними тощо.
Але є ще один надзвичайно важливий нюанс – у кожній партії має бути гендерне представництво – не менше 30% кандидатів однієї статі. Це буде велика перешкода, деякі партії не зможуть набрати необхідної кількості кандидатів.
Якщо у партійному списку не буде 30% жінок, то це може стати підставою, щоб не допустити партію до місцевих виборів.
«Найбільше маніпуляцій буде у межах округу, щоб пройти»
– А які можливі маніпуляції на цих виборах?
– Найбільше маніпуляцій буде у межах округу, щоб пройти. З іншого боку, це позитивно, оскільки деякі дрібні партії навіть не будуть висуватися, адже потрібно набрати 5% голосів. Мені здається, що навіть відомі партії в області не будуть прокривати усі округи. Вони будуть намагатися за рахунок бренду партії набирати необхідний відсоток. Часом можна в окрузі поставити такого кандидата, який буде лише грати на руку конкурентам.
– Чи передбачено у законі процедуру відкликання депутата?
– Не бачив остаточної редакції закону. Знаю, що у законі закріплено дві речі – імперативний мандат (коли політична партія може відкликати депутата, якщо він не дотримується статуту, програми партії, порушує якісь етичні норми) та процедура відкликання. Але зараз не можу сказати, як це буде відбуватися.
«В нашій області зареєстровано 160 партійних організацій»
– Твоє ставлення до ініціативи (законопроект зареєстровано і, здається, навіть проголосовано у першому читанні) щодо фінансування партій з державного бюджету?
– Наміри добрі. У кожній державі є партійна система і їхня фінансова підтримка. В нашій області зареєстровано 160 партійних організацій. Ідея в тому, щоб максимально підтримати потужні партії, щоб врешті вийти на якусь дво-трипартійну систему. Коли будуть дві-чотири потужні партії, які постійно працюватимуть.
На жаль, найбільшою нашою проблемою є те, що у нас дуже мало ідеологічних партій. Є партійні проекти, які часом не доживають до наступних виборів. В раду входять одні партії, а виходять зовсім інші.
– Щодо виборів у два тури міських голів (зокрема Чернівців, оскільки райцентри області не підпадають під дію цього закону).
– Експерти, навіть ті, які підтримують цю ідею, кажуть, що ми принижуємо мерів інших міст, де немає 90 тисяч населення (саме цю цифру взяли за основу). Тому що найменший обласний центр України – Ужгород. Відтак у всіх обласних центрах вибори будуть у два тури. Але на Сході є Кривий Ріг. Там понад 150 тисяч населення. Там також будуть вибори міського голови у два тури. Але постає питання, чому вибори за цією системою не проводити у Новодністровську, місті обласного підпорядкування?
Скептики кажуть, що двотуровість нічого не вирішує. Буває, що на другий тур виборців приходить менше, і в сумі кандидат, який виграв вибори, набрав голосів менше, аніж у першому турі. Думаю, що це була компромісна норма, яка примирила різні політичні сили.
З прогнозів можу сказати, що у Чернівцях вибори міського голови відбудуться у два тури. Не думаю, що нинішній міський голова чи хтось з кандидатів зможе їх виграти у першому турі.
«Питання скорочення кількості депутатів – політичне»
– У законі йшлося про зменшення кількості депутатів місцевих рад. Якщо з обласною зрозуміло – їхня кількість зменшилася, то у міській практично не змінилася. Хоча завжди казали, що 60 депутатів для Чернівців забагато.
– Як я розумію, це також відбулося в результаті цих парламентських торгів. Питання скорочення кількості депутатського корпусу – теж політичне питання. Адже розуміємо, що 5% від 60 депутатів – це три депутати, а що меншою буде кількість місцевих депутатів, то менше «багнетів» матиме та чи інша партія.
– Чи не буде важчим підрахунок голосів, зважаючи на зміни у законі?
– На рівні дільничних виборчих комісій проблем не буде. Підрахунок буде за конкретних кандидатів й автоматично партій. Складніше рахувати буде в територіальних комісіях, бо вони узагальнюють результат, визначають партії, які подолали бар’єр, кількість мандатів, які отримала партія, а потім, це найскладніше, будуть вираховувати відсоток голосів по кожному кандидату.
– Чи оновляться після виборів місцеві ради?
– Думаю, що частина парій, представлених у парламенті, пройдуть до місцевих рад, за винятком кількох одіозних сил. Можуть пройти партії, які набули авторитету під час майдану, але їхня кількість не буде критичною. Думаю, що більшість візьмуть ті парламентські партії, які зараз при владі.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Джерело: Від і до